בדיקת שמיעה לתינוקות: למה זה חיוני וכיצד זה מתבצע?

 

אחת הבדיקות הראשונות והחשובות ביותר שעושים לתינוקות, היא בדיקת שמיעה. זו בדיקה שמנסה לבדוק האם התינוק מגיב לרעשים וקולות שונים, זאת בשביל לדעת האם הוא שומע היטב בשתי האוזניים, או שמא הוא חרש באוזן אחת או בשתיהן.

מטרת הבדיקה, כפי שאנחנו יכולים להבין, היא לדעת מה מצבו של התינוק, באופן כזה שיאפשר לנו לדעת כיצד להתמודד עם המצב, וחשוב לא פחות, האם מדובר אך ורק על לקות שמיעה או משהו מעבר לכך.

בהחלט ייתכן שתינוק אשר מתמודד עם לקות שמיעה, מתמודד עם תופעה יותר רחבה שמשפיעה עליו. צריך לזכור, הרבה פעמים תינוקות שמתקשים בשמיעה, עלולים להתקשות גם בדיבור, ואז צריך להיות מוכנים לכך שיהיה צורך לעזור להם בהיבט זה, כולל פגישות עם קלינאית תקשורת בעתיד.

בדיקות שמיעה נערכות בבתי חולים, מרפאות שמיעה לילדים ומרכזים אחרים שעוסקים בכך. יש הבדל בין בדיקות שמיעה לתינוקות לבין בדיקות שמיעה לילדים, מעצם העובדה שהתגובה של התינוק היא שונה מזו של הילד. ילד שיודע לדבר, ידע להגיב לקול, רעש או כל דבר אחר שהוא מתבקש לשמוע במהלך הבדיקה, הוא גם יכול לומר אם הוא לא שומע דבר. לעומת זאת, תינוקות לא יכולים לדבר ולכן התגובה שאנחנו מצפים לה מהם תהיה שונה.


מתי עושים בדיקות שמיעה לתינוקות ובאיזו צורה

בעיקרון אפשר להתחיל לעשות בדיקות שונות כבר מגיל 3-4 חודשים, מדובר על בדיקות שמיועדות לראות כיצד התינוק מגיב לצלילים, קולות, מילים ועוד. דרך התגובה של התינוק יהיה אפשר להבין האם הוא שומע או לא. למשל, אם הוא מפסיק פעילות מסוימת, אם הוא מממצמץ, ותגובות אחרות. בדיקות אלו חייבות להתבצע אצל מומחים שיודעים לזהות את התגובה של התינוק.

ככל שהתינוק יגדל, הבדיקות ישתנו, כך למשל בגיל חצי שנה יערכו בדיקות נוספות, בהן תיבחן התגובה הישירה של התינוק למקור ממנו נובע הקול או הצליל, אם הוא מחפש את הרמקול, אם הוא ניגש אליו או כל דבר אחר. זה אומר שהוא מודע לכך שיש קול והוא שומע אותו.

ישנן בדיקות נוספות שמיועדות לתינוקות, חלקן מבוססות על התנייה, חלקן מבקשות לראות אם התינוק יוצר את ההקשר שבין הקולות לבין חפצים ומאפיינים מסוימים ועוד. הבדיקות הן חיוניות לא רק בשביל לדעת אם התינוק שומע, אלא גם בשביל לראות איך הוא מגיב, ואפילו מה הוא מצליח להבין מהקול והרעש. ישנן בדיקות שדורשות הכנה מסוימת, בשביל שהתינוק ידע כיצד להתנהג בזמן הבדיקה.


בדיקות שמיעה אצל ילדים

אצל מגיל שש ומעלה, הבדיקות הן מעט שונות. כמו שציינו, הם יכולים להגיב לבדיקה וקל יותר לזהות אם הם שומעים את הקול או את הרעש שמשמיעים להם. צריך לומר, שהרבה פעמים הבדיקה אצל ילדים נובעת מסיבות אחרות מאשר אצל תינוקות. שכן, אם אצל תינוקות מבצעים את הבדיקה בשביל לבחון האם יש פגם מולד, הרי שאצל ילדים הבדיקה נובעת מתוך חשש לירידה בשמיעה או מתוך כך, שקודם לא שמו לב שהילד איננו שומע בצורה סדירה.

הבדיקה מתבצעת אף היא באמצעות קולות וצלילים, אותם הילד צריך לשמוע ולזהות. זה מתבצע על פי דציבלים שונים, כאשר בין היתר נבדקת התגובה של הילד, שכן יכול להיות שהוא יוצר הקשרים מסוימים אשר משפיעים עליו, לא רק בכל מה שקשור לשמיעה אלא גם בהיבטים התנהגותיים.

בסיום הבדיקה ייקבע, האם הילד יצטרך להרכיב מכשיר שמיעה או לא.

עוד כתבות מעניינות:

כותב תוכן
בלוג

כיצד כותבי תוכן מובילים באנגלית יוצרים חומר שאי אפשר להפסיק לקרוא

דמיינו שאתם נתקלים בכתיבה כל כך ממגנטת, שאתם מאבדים את תחושת הזמן בצלילה למעמקיה. זה הקסם של כותבי תוכן מובילים באנגלית. עם השליטה שלהם במילים, הם יוצרים חומר שמזמין אותך קרוב יותר, לוחשים סיפורים שמהדהדים במוחך הרבה אחרי שגללת על פניך. אבל מה בדיוק הופך את התוכן שלהם למשכנע שאי אפשר לעמוד בפניו? החל מכותרות הנדסיות שובות לב שמבטיחות הרפתקאות ועד לאריגת סיפורים מרתקים שמתחברים ברמה האנושית, אומני השפה האלה יודעים את המרכיבים הסודיים ועד ללבבות ומוחות.

וילון
עיצוב הבית

שנה את סביבת העבודה שלך: כיצד וילונות וטפטים יכולים להעלות את אסתטיקת המשרד שלך

הוספת וילונות לחלל המשרד שלך יכולה לשנות באופן מיידי את האווירה. בחר וילונות המשלימים את ערכת הצבעים של המשרד שלך ומוסיפים נופך של תחכום. וילונות שקופים יכולים לאפשר לאור טבעי להסתנן, וליצור תחושה בהירה ואוורירית. לחילופין, וילונות האפלה יכולים לספק פרטיות ולהפחית סנוור על מסכי מחשב. שקול דפוסים או טקסטורות המוסיפות עניין ויזואלי מבלי להכריע את החלל.