להגיע לביצועי שיא בספורט

תוכן עניינים

עד שנות השבעים-שמונים, פחות או יותר, הגישה בעולם הספורט היתה, אם ספורטאי רוצה להגיע לביצועי שיא בענף בו הוא מתחרה, עליו להחזיק מאמן ברמה גבוהה ולהתאמן הרבה. לא היתה התייחסות להיבטים שמעבר. היה נהוג לומר שהמאמן הוא גם פסיכולוג, גם תזונאי, גם רופא, גם אימא וגם אבא של הספורטאי.

החל משנות השמונים, הספורט הפך להיות יותר ויותר מקצועי. יש לכך הרבה מאוד סיבות, בין אם זה בגלל שנוצרו מחקרים שונים המלמדים על חשיבותם של אנשי מקצוע בספורט, בין אם זה בגלל שנכנס הרבה מאוד כסף לספורט והיה ברור שאם רוצים להחזיר עלויות חייבים להציג ביצועים ושיאים שלא נראו קודם לכן, וכן בגלל העובדה שספורטאים התחילו להשקיע בעצמם הרבה יותר ולהבין את החשיבות של התחום בו הם עוסקים, האימונים, הטיפולים ודברים אחרים שיכולים לעזור להם להגיע לשיאים.

לכן, היום אנחנו יכולים לראות כמעט לצד כל ספורטאי, מקצועי ואפילו חובב, מעטפת של אנשי מקצוע שעוזרת לו להגיע לביצועי שיא, בעזרת תוכניות עבודה מסודרת, כללים וחוקים, לוח זמנים מדויק ובעזרת שורה ארוכה של אמצעים טכנולוגיים מתקדמים.

 

באילו אנשי מקצוע מדובר?

ישנם מספר אנשי מקצוע שחוברים למאמן הראשי ועובדים עם ספורטאי או קבוצת ספורט, בכל ענף, בכל גיל, על פי הצורך:

פיזיותרפיסט – אחד מאנשי המקצוע החשובים ביותר שעומדים לרשות ספורטאים הוא פיזיותרפיסט. מי שאמון על תוכניות טיפול ושיקום במקרה של פציעות וחבלות, וכן הוא אמור בזמן שגרה על תוכניות שנועדו להכין את הגוף לאימונים ותחרויות, לחזק אותו ולתת לו את המענה לשימוש נכון בתנועה ובגמישות שלו.

חשוב לציין, פיזיותרפיסט חייב לעבוד עם ספורטאים לאורך תקופה ולא באופן חד פעמי. הוא חייב להיות חלק בלתי נפרד מתוכניות האימון, לדעת על כל אימון ותחרות, ולהיות בקשר ישיר שוטף עם הספורטאי.

תזונאי – בעל מקצוע אחר שבשנים האחרונות הופך להיות חלק בלתי נפרד מהמעטפת שמקיפה ספורטאים ועוזרת להם להגיע לשיאים, הוא תזונאי. הוא קובע תפריטים, מה צריך לאכול ומתי, הוא עוזר לספורטאי להוריד או לעלות מסת שומן, וגם הוא כמו פיזיותרפיסט, חייב להיות חלק מהמעטפת כל הזמן, בלי הפסקה.

פסיכולוג – ספורטאים רבים, יותר ויותר, משתמשים היום בפסיכולוגים שמתמחים בעבודה עם מתחרים בענפים שונים. אותם פסיכולוגים עוזרים להם בימי משבר, לפני תחרויות, עוזרים להיכנס בצורה נכונה מבחינה מנטאלית לאימונים, תחרויות, בפרט כשמדובר על אירועים גדולים, כמו למשל אולימפיאדה.

 

איזה עוד בעלי מקצוע יכולים לעזור?

מעבר לשלישיה שהצגנו, חשוב לומר שספורטאים רבים, בארץ ובעולם, מקצועיים וחובבים, משתמשים גם בבעלי מקצוע נוספים, במידה והם זקוקים לכך וכמובן אם יש להם את המשאבים הנדרשים.

בין היתר, מדובר על אנשי וידיאו שמציגים להם אימונים ותחרויות שלהם ושל המתחרים ומנתחים איתם, מאמנים שמתמחים בהיבטים ספציפיים, ומטפלים שמתמחים בטיפול ספציפי, פיזיולוגי או נפשי.